Eco per flauti na 2 flety solo (1980)

Eco per flauti należy do cyklu miniatur pisanych dla przyjaciół, jednym ciągiem intuicyjnie. Powstał dla młodych utalentowanych flecistek, z którymi łączyły mnie więzi studenckie – Wandy Balcar i Niezapomnianej Liliany Kordeckiej.

Utwór jest dźwiękową zabawą z czasem i przestrzenią. Istnieje także w wersji na jeden flet z delay’em, opracowanej dla Grzegorza Olkiewicza. Prawykonanie Eco per flauti miało miejsce w Warszawie 4 czerwca 1980 roku. Od tamtego czasu Eco w obu wersjach wędruje dalej za sprawą kolejnych artystów. Nobilitacją dla utworu jest włączenie go do repertuaru wybitnych  polskich flecistów Agaty Kielar i Łukasza Długosza.

Grażyna Pstrokońska-Nawratil

Pobierz nuty (PDF)

Informacja o zamówieniu i prawykonaniu utworu

Data powstania: 1980
Czas trwania ca. 11’
Prawykonanie: Cykl „Galeria Muzyczna”, Pałacyk Szustra, Warszawa, organizator: Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki

4 czerwca 1980 roku

 

Wykonawcy:
Wanda Balcar – flet
Marek Bartkiewicz – flet

Kompozytor Grażyna Pstrokońska–Nawratil

Urodzona w 1947 roku, jest wrocławianką. Studia kompozytorskie rozpoczęła pod kierunkiem prof. Stefana B. Poradowskiego, a ukończyła w klasie prof. Tadeusza Natansona w PWSM (1971 r.) i w tej uczelni podjęła pracę. W 1978 r. jako stypendystka rządu francuskiego uczestniczyła w wykładach Oliviera Messiaena (Konserwatorium) i Pierre’a Bouleza (IRCAM) w Paryżu, w seminarium  autorskim Iannisa Xenakisa w Aix-en-Provence. Była też stażystą w Studio Muzyki Eksperymentalnej w Marsylii.

W 1993 r. otrzymała tytuł naukowy profesora. Od 1977 r. prowadzi klasę kompozycji we Wrocławiu, a w latach 1998 – 2009 – kształciła także młodych twórców w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Jej absolwenci zajmują istotną pozycję w polskiej muzyce współczesnej. W latach 1991-2017 kierowała pracą Katedry  Kompozycji i Teorii Muzyki (obecnie Katedra Kompozycji) we Wrocławskiej Akademii Muzycznej. Uczestniczyła w 4 edycjach pracy Komisji Programowej  Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, a w latach 1996–2008 pełniła kolejno funkcje doradcy programowego, kierownika i dyrektora artystycznego Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej Musica Polonica Nowa.

Jest laureatką konkursów kompozytorskich: m.in. Ogólnopolskiego Konkursu im. Grzegorza Fitelberga (1971), Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego GEDOK w Mannheim (1975), Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1987). Wyróżniona również m in. Nagrodą Premiera za twórczość dla dzieci i młodzieży, Nagrodą Miasta  Wrocławia, Nagrodą im. św. Brata Alberta (1998 ). Jest laureatką Wrocławskiej Nagrody Muzycznej (2002) oraz Nagrody Związku Kompozytorów Polskich (2004). W roku 2006 i 2018 otrzymała Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Dziedzinie Muzyki. W 2013 r. uhonorowana została srebrnym medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis, a w 2017 Medalem – Zasłużony dla Wrocławia.

https://www.polmic.pl/index.php?option=com_mwosoby&id=125&litera=18&view=czlowiek&Itemid=5&lang=pl

fot. Marta Filipczyk

Utwór

Wywiad z kompozytorem

Współczesne techniki wykonawcze

Fragment nagrania w 360 stopni