Thesis na flet solo (2001)

Tytuł nawiązuje do charakteru fragmentu otwierającego kompozycję. Powtarzane z drobnymi modyfikacjami figury dźwiękowe rozpoczynane są wciąż od tego samego wysokiego dźwięku. Każda figura grana jest zawsze w ten sam sposób: z największą energią początkową, dobitnie, jakby się stawiało jakieś stanowcze twierdzenie, jakby się próbowało kogoś uparcie do czegoś przekonać. Podobna fraza zamyka utwór, natomiast w jego części środkowej, w powolnym tempie i w niskim rejestrze (tu wykonawca zamienia flet C na flet altowy), pojawia się specyficzna melodia. Jej kolejne dźwięki grane są z coraz to inną artykulacją, zawsze tą samą dla określonej wysokości.

Thesis skomponowałem w 2001 roku dla wybitnej flecistki Carine Levine. W tym samym roku w Niemczech wykonała go po raz pierwszy. Od tamtej pory utwór grany był wielokrotnie, m. in. przez tak znakomitych flecistów, jak Mario Caroli i Łukasz Długosz.

Tadeusz Wielecki

Pobierz nuty (PDF)

Informacja o zamówieniu i prawykonaniu utworu

Data powstania: 2001
Czas trwania ca. 7’
Prawykonanie: Niemcy

2001 rok

 

Wykonawca:
Carine Levine – flet

Kompozytor Tadeusz Wielecki

Urodzony w 1954 roku w Warszawie, studiował kompozycję u Włodzimierza Kotońskiego oraz grę na kontrabasie u Alfreda Wieczorka i Andrzeja Mysińskiego w warszawskiej Akademii Muzycznej. W 1986 otrzymał stypendium Witolda Lutosławskiego, dzięki któremu w latach 1986-1987 kontynuował studia kompozytorskie u Isanga Yuna w Berlinie Zachodnim i Klausa Hubera we Fryburgu Bryzgowijskim. Jako kontrabasista koncertował w wielu krajach Europy, a także w Azji i Stanach Zjednoczonych, prezentując współczesny repertuar solowy. Uprawia również muzykę improwizowaną, grając z zespołami Kawalerowie Błotni i Laterna. W 1995 r. jego Historia bardzo prawdziwa na taśmę uzyskała drugą nagrodę (pierwszej nie przyznano) w konkursie radiowym EAR w Budapeszcie, a w 1999 Koncert à rebours na skrzypce i orkiestrę otrzymał rekomendację Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Paryżu.

Tadeusz Wielecki zajmuje się także propagowaniem muzyki współczesnej i edukacją artystyczną: w Polskim Radiu prowadził autorskie audycje dla dzieci i młodzieży Coś z niczego, DźwiękowdziękiPrzeboje muzyki współczesnej. Współpracował z Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu i ze Stowarzyszeniem Kultury i Edukacji w Warszawie. Przewodniczył Komitetowi Artystycznemu festiwalu Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej „Światowe Dni Muzyki”, który w 1992 odbywał się w Warszawie. W 2004 został zaproszony jako wykładowca na Międzynarodowe Wakacyjne Kursy Nowej Muzyki w Darmstadcie. Komponował na zamówienie tych kursów, a także Warszawskiej Jesieni, Filharmonii Poznańskiej, Polskiego Radia i Polskiej Orkiestry Radiowej, festiwalu Klangspuren w Schwaz (Austria), festiwalu Ad Libitum w Warszawie, Orkiestry Symfonicznej w Hiroszimie, Klangforum Wien, Orkiestry Muzyki Nowej w Katowicach, Towarzystwa im. Szymanowskiego, Forbidden City Chamber Orchestra w Pekinie, Plural Ensemble w Madrycie, holenderskiej orkest de ereprijs oraz dla ensemble intercontemporain, Warsztatu Muzycznego, Kwartetu Śląskiego, Kwartludium, TwoGether Duo, Polskiej Orkiestry Radiowej, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach i innych zespołów i instytucji.

W latach 1999-2016 Tadeusz Wielecki był dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

https://pwm.com.pl/pl/kompozytorzy_i_autorzy/5276/tadeusz-wielecki/index.html

fot. Mikołaj Wielecki

Utwór

Wywiad z kompozytorem

Współczesne techniki kompozytorskie