Thesis na flet solo (2001)

Tytu艂 nawi膮zuje do charakteru fragmentu otwieraj膮cego kompozycj臋. Powtarzane z drobnymi modyfikacjami figury d藕wi臋kowe rozpoczynane s膮 wci膮偶 od tego samego wysokiego d藕wi臋ku. Ka偶da figura grana jest zawsze w ten sam spos贸b: z najwi臋ksz膮 energi膮 pocz膮tkow膮, dobitnie, jakby si臋 stawia艂o jakie艣 stanowcze twierdzenie, jakby si臋 pr贸bowa艂o kogo艣 uparcie do czego艣 przekona膰. Podobna fraza zamyka utw贸r, natomiast w jego cz臋艣ci 艣rodkowej, w powolnym tempie i w niskim rejestrze (tu wykonawca zamienia flet C na flet altowy), pojawia si臋 specyficzna melodia. Jej kolejne d藕wi臋ki grane s膮 z coraz to inn膮 artykulacj膮, zawsze t膮 sam膮 dla okre艣lonej wysoko艣ci.

Thesis skomponowa艂em w 2001 roku dla wybitnej flecistki Carine Levine. W tym samym roku w Niemczech wykona艂a go po raz pierwszy. Od tamtej pory utw贸r grany by艂 wielokrotnie, m. in. przez tak znakomitych flecist贸w, jak Mario Caroli i 艁ukasz D艂ugosz.

Tadeusz Wielecki

Pobierz nuty (PDF)

Informacja o zam贸wieniu i prawykonaniu utworu

Data powstania: 2001
Czas trwania ca. 7鈥
Prawykonanie: Niemcy

2001 rok

Wykonawca:
Carine Levine 鈥 flet

Kompozytor Tadeusz Wielecki

Urodzony w 1954 roku w Warszawie, studiowa艂 kompozycj臋 u W艂odzimierza Koto艅skiego oraz gr臋 na kontrabasie u Alfreda Wieczorka i Andrzeja Mysi艅skiego w warszawskiej Akademii Muzycznej. W 1986 otrzyma艂 stypendium Witolda Lutos艂awskiego, dzi臋ki kt贸remu w latach 1986-1987 kontynuowa艂 studia kompozytorskie u Isanga Yuna w Berlinie Zachodnim i Klausa Hubera we Fryburgu Bryzgowijskim. Jako kontrabasista koncertowa艂 w wielu krajach Europy, a tak偶e w Azji i Stanach Zjednoczonych, prezentuj膮c wsp贸艂czesny repertuar solowy. Uprawia r贸wnie偶 muzyk臋 improwizowan膮, graj膮c z zespo艂ami Kawalerowie B艂otni i Laterna. W 1995 r. jego Historia bardzo prawdziwa na聽ta艣m臋 uzyska艂a drug膮 nagrod臋 (pierwszej nie przyznano) w聽konkursie radiowym EAR w聽Budapeszcie, a聽w 1999 Koncert 脿 rebours na聽skrzypce i聽orkiestr臋 otrzyma艂 rekomendacj臋 Mi臋dzynarodowej Trybuny Kompozytor贸w UNESCO w聽Pary偶u.

Tadeusz Wielecki zajmuje si臋 tak偶e propagowaniem muzyki wsp贸艂czesnej i聽edukacj膮 artystyczn膮: w聽Polskim Radiu prowadzi艂 autorskie audycje dla dzieci i聽m艂odzie偶y Co艣 z聽niczego, D藕wi臋kowdzi臋ki i聽Przeboje muzyki wsp贸艂czesnej. Wsp贸艂pracowa艂 z聽Centrum Sztuki Dziecka w聽Poznaniu i聽ze Stowarzyszeniem Kultury i聽Edukacji w聽Warszawie. Przewodniczy艂 Komitetowi Artystycznemu festiwalu Mi臋dzynarodowego Towarzystwa Muzyki Wsp贸艂czesnej 鈥炁歸iatowe Dni Muzyki”, kt贸ry w聽1992 odbywa艂 si臋 w聽Warszawie. W聽2004 zosta艂 zaproszony jako wyk艂adowca na聽Mi臋dzynarodowe Wakacyjne Kursy Nowej Muzyki w聽Darmstadcie. Komponowa艂 na聽zam贸wienie tych kurs贸w, a聽tak偶e Warszawskiej Jesieni, Filharmonii Pozna艅skiej, Polskiego Radia i聽Polskiej Orkiestry Radiowej, festiwalu Klangspuren w聽Schwaz (Austria), festiwalu Ad Libitum w Warszawie, Orkiestry Symfonicznej w聽Hiroszimie, Klangforum Wien, Orkiestry Muzyki Nowej w聽Katowicach, Towarzystwa im. Szymanowskiego, Forbidden City Chamber Orchestra w聽Pekinie, Plural Ensemble w聽Madrycie, holenderskiej orkest de ereprijs oraz dla ensemble intercontemporain, Warsztatu Muzycznego, Kwartetu 艢l膮skiego, Kwartludium, TwoGether Duo, Polskiej Orkiestry Radiowej, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach i聽innych zespo艂贸w i聽instytucji.

W latach 1999-2016 Tadeusz Wielecki by艂 dyrektorem Mi臋dzynarodowego Festiwalu Muzyki Wsp贸艂czesnej 鈥濿arszawska Jesie艅”.

https://pwm.com.pl/pl/kompozytorzy_i_autorzy/5276/tadeusz-wielecki/index.html

fot. Miko艂aj Wielecki

Utw贸r

Wywiad z kompozytorem

Wsp贸艂czesne techniki kompozytorskie