Widnokręgi na dwa flety i fortepian (2017)

Widnokręgi to utwór skomponowany latem 2017 roku na zamówienie Fundacji Piąta Esencja specjalnie dla duetu flecistów: Łukasza Długosza i Agaty Kielar-Długosz. Pisząc, inspirowałem się przede wszystkim specyficznym zestawieniem dwóch jednobrzmiących instrumentów, ściśle ze sobą powiązanych, podejmujących  muzyczny dialog między sobą oraz tworzących – w duecie – przeciwwagę dla partii fortepianu, w której kluczowe znaczenie mają rezonans i wybrzmienie. Dźwiękowe linie, kręgi, spirale tworzą wieloodcinkową narrację o zróżnicowanej ekspresji.

Utwór został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówień kompozytorskich” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca w 2017 roku. Prawykonanie 14 października 2017 roku w Radziejowicach było dziełem Tria Łukasza Długosza.

Wojciech Widłak

Pobierz nuty (PDF)

Informacja o zamówieniu i prawykonaniu utworu

Data powstania: 2017
Czas trwania ca. 16’30’’
Prawykonanie: Radziejowice

14 października 2017 roku

 

Wykonawcy:
Agata Kielar-Długosz – flet
Łukasz Długosz – flet

Andrzej Jungiewicz fortepian

Kompozytor Wojciech Widłak

Urodzony w 1971 roku, rodowity krakowianin, w zakresie kompozycji uczeń Marka Stachowskiego (Akademia Muzyczna w Krakowie) i Hansa Abrahamsena (Królewska Duńska Akademia Muzyczna w Kopenhadze); doskonalił swój warsztat pod kierunkiem Franco Donatoniego, Pera Nørgårda, Goce Kolarovskiego, Roberta Saxtona. Absolwent klasy organów Jana Jargonia.

Laureat międzynarodowych i krajowych konkursów kompozytorskich, m.in. prestiżowej 56. Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Paryżu, 2006 (za Wziemięwzięcie na orkiestrę i organy), stypendiów w Polsce, Danii, Wielkiej Brytanii i Włoszech. Autor kilkudziesięciu utworów wykonywanych w 16 krajach Europy, Turcji, USA, Japonii, Korei Płd., Argentynie, Meksyku, Azerbejdżanie, nagranych na kilkunastu płytach, wydanych w Polsce (PWM), Francji, Niemczech i we Włoszech, zamawianych przez renomowane instytucje, artystów i zespoły.

Mając 41 lat otrzymał z rąk prezydenta RP tytuł profesora. 2005 został kierownikiem Katedry Kompozycji, 2012-2020 dziekanem Wydziału Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Krakowie. W macierzystej uczelni prowadzi klasę kompozycji, w której studiuje młodzież z Polski i wielu innych krajów. Do 2020 wypromował 7 doktoratów w dziedzinie sztuki. Gościnnie wykładał i prowadził kursy mistrzowskie m.in. w USA, Izraelu, Turcji, Włoszech, na Litwie, Słowacji i Węgrzech. Wielokrotny juror konkursów kompozytorskich w kraju i za granicą. 1998-2003 pierwszy kierownik Diecezjalnego Studium Muzyki Kościelnej w Bielsku-Białej. Członek Związku Kompozytorów Polskich.

W latach 90‘ stosował tradycyjne środki warsztatowe, w tym wyrazistą harmonię, ekspresyjny rytm i obsesyjną powtarzalność. Od 2000 zwrócił się ku radykalniejszej brzmieniowości, wielowarstwowej strukturze, grze muzycznych idiomów. Ostatnio zajmują go: intensywna ekspresyjność, mikrotonowość, autorska koncepcja „harmoniki obrotowej“.

http://www.wojciech.widlak.art.pl/

fot. Bartek Barczyk, udostępnione przez PWM

Utwór

Wywiad z kompozytorem

Współczesne techniki wykonawcze