Widnokr臋gi na dwa flety i fortepian (2017)

Widnokr臋gi to utw贸r skomponowany latem 2017 roku na zam贸wienie Fundacji Pi膮ta Esencja specjalnie dla duetu flecist贸w: 艁ukasza D艂ugosza i Agaty Kielar-D艂ugosz. Pisz膮c, inspirowa艂em si臋 przede wszystkim specyficznym zestawieniem dw贸ch jednobrzmi膮cych instrument贸w, 艣ci艣le ze sob膮 powi膮zanych, podejmuj膮cychmuzyczny dialog mi臋dzy sob膮 oraz tworz膮cych 鈥 w duecie 鈥 przeciwwag臋 dla partii fortepianu, w kt贸rej kluczowe znaczenie maj膮 rezonans i wybrzmienie. D藕wi臋kowe linie, kr臋gi, spirale tworz膮 wieloodcinkow膮 narracj臋 o zr贸偶nicowanej ekspresji.

Utw贸r zosta艂 dofinansowany ze 艣rodk贸w Ministra Kultury i聽Dziedzictwa Narodowego w聽ramach programu 鈥瀂am贸wie艅 kompozytorskich鈥 realizowanego przez Instytut Muzyki i聽Ta艅ca w 2017 roku. Prawykonanie 14 pa藕dziernika 2017 roku w Radziejowicach by艂o dzie艂em Tria 艁ukasza D艂ugosza.

Wojciech Wid艂ak

Pobierz nuty (PDF)

Informacja o zam贸wieniu i prawykonaniu utworu

Data powstania: 2017
Czas trwania ca. 16鈥30鈥欌
Prawykonanie: Radziejowice

14 pa藕dziernika 2017 roku

Wykonawcy:
Agata Kielar-D艂ugosz 鈥 flet
艁ukasz D艂ugosz 鈥 flet

Andrzej Jungiewicz fortepian

Kompozytor Wojciech Wid艂ak

Urodzony w 1971 roku, rodowity krakowianin, w zakresie kompozycji ucze艅 Marka Stachowskiego (Akademia Muzyczna w Krakowie) i Hansa Abrahamsena (Kr贸lewska Du艅ska Akademia Muzyczna w Kopenhadze); doskonali艂 sw贸j warsztat pod kierunkiem Franco Donatoniego, Pera N酶rg氓rda, Goce Kolarovskiego, Roberta Saxtona. Absolwent klasy organ贸w Jana Jargonia.

Laureat mi臋dzynarodowych i krajowych konkurs贸w kompozytorskich, m.in. presti偶owej 56. Mi臋dzynarodowej Trybuny Kompozytor贸w UNESCO w Pary偶u, 2006 (za Wziemi臋wzi臋cie na orkiestr臋 i organy), stypendi贸w w Polsce, Danii, Wielkiej Brytanii i W艂oszech. Autor kilkudziesi臋ciu utwor贸w wykonywanych w 16 krajach Europy, Turcji, USA, Japonii, Korei P艂d., Argentynie, Meksyku, Azerbejd偶anie, nagranych na kilkunastu p艂ytach, wydanych w Polsce (PWM), Francji, Niemczech i we W艂oszech, zamawianych przez renomowane instytucje, artyst贸w i zespo艂y.

Maj膮c 41 lat otrzyma艂 z聽r膮k prezydenta RP tytu艂 profesora. 2005 zosta艂 kierownikiem Katedry Kompozycji, 2012-2020 dziekanem Wydzia艂u Tw贸rczo艣ci, Interpretacji i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Krakowie. W macierzystej uczelni prowadzi klas臋 kompozycji, w kt贸rej studiuje m艂odzie偶 z Polski i wielu innych kraj贸w. Do 2020 wypromowa艂 7 doktorat贸w w dziedzinie sztuki. Go艣cinnie wyk艂ada艂 i prowadzi艂 kursy mistrzowskie m.in. w USA, Izraelu, Turcji, W艂oszech, na Litwie, S艂owacji i W臋grzech. Wielokrotny juror konkurs贸w kompozytorskich w kraju i za granic膮. 1998-2003 pierwszy kierownik Diecezjalnego Studium Muzyki Ko艣cielnej w Bielsku-Bia艂ej. Cz艂onek Zwi膮zku Kompozytor贸w Polskich.

W latach 90鈥 stosowa艂 tradycyjne 艣rodki warsztatowe, w tym wyrazist膮 harmoni臋, ekspresyjny rytm i obsesyjn膮 powtarzalno艣膰. Od 2000 zwr贸ci艂 si臋 ku radykalniejszej brzmieniowo艣ci, wielowarstwowej strukturze, grze muzycznych idiom贸w. Ostatnio zajmuj膮 go: intensywna ekspresyjno艣膰, mikrotonowo艣膰, autorska koncepcja 鈥瀐armoniki obrotowej鈥.

http://www.wojciech.widlak.art.pl/

fot. Bartek Barczyk, udost臋pnione przez PWM

Utw贸r

Wywiad z kompozytorem

Wsp贸艂czesne techniki wykonawcze